Utskrift från Malmö högskolas webbplats www.mah.se

Studenter presenterade smarta lösningar

2016-12-22

STUDENT. Hög kvalitet på uppfinningsrika lösningar, nöjda uppdragsgivare och god stämning var utmärkande för avslutningen på kursen Innovationsprojekt.

innovation 2

Fr v: Maria Lundgren, Diddi Al Moradi, Freyja Björnsdottir och Alexander Siech, jobbade med Skurpus Sparbank. 

Under fredagen den 16 december presenterade studenterna sina projekt ”live” på en scen på plan fem i Niagara, för uppdragsgivare, lärare och inbjudna gäster. Konferencier och dj fanns också på plats.

32 studenter från en rad olika utbildningar på Malmö högskola var indelade i sex olika team.De olika teamen hade fått olika uppdrag att lösa - som till exempel hur Malmöbor ska bli bättre på att handla lokalt, hur ett modernt bilmärke ska fånga upp en ung målgrupp med hjälp av tilläggstjänster såsom ”car-sharing” eller hur Coop på ett smart sätt ska tjäna pengar och samtidigt minska sitt matsvinn. Lösningarna presenterades för publiken såväl live men också med skickligt producerade filmer. Uppdragsgivarna gav direkt feedback på de lösningar som presenteras. Sammantaget var kunderna mer än nöjda.
–Jätteproffsigt.

–Jag gillar att de lagt ned mycket tid på research. De har verkligen koll på målgruppen, säger Linda Svedborg, som företrädde bilmärket Lynk & Co.

Fångat det personliga
En av grupperna hade fått uppdraget att göra delar av marknadsföringen för Skurups sparbank mer personlig, i en allt mer digitaliserad värld. I sin research hade studenterna kommit fram till att kunderna ville ha bättre öppettider. En lösning blev en app där kunden enkelt kunde boka upp personliga möten, utanför banken såsom lunch- och videomöten med mera.

Liselott Sjöbeck är hr-chef på Skurups sparbank.
–Vi kommer ta till oss lösningen och på olika sätt implementera och vidareutveckla den inom banken. Studenterna har verkligen fångat det personliga, precis som vi önskade, att vi som bank vill anpassa oss efter våra kunder och inte tvärtom, säger hon.

–Vi är jättenöjda med våra studenter. Engagemanget i gruppen har varit enormt. Gruppen fungerat väldigt bra speciellt med tanke på att de kommer från olika utbildningsprogram, säger Liselott Sjöbeck.

Studenterna var också nöjda.
–Vi kommer från olika utbildningar, med olika kompetens. Alla tänker olika. Dessutom är vi olika kreativa, så det har varit spännande och innovativt. Kunden blev nöjd, så det känns bra, säger Alexander Siech, student, på kursen. 

Text: Filippa Törnwall

Senast uppdaterad av Filippa Törnwall