Utskrift från Malmö högskolas webbplats www.mah.se

Stephanie fick drömpraktik på Sony Music i New York

2017-02-08

STUDENT. Stephanie Carlsson läser sista året på utbildningen Medieproduktion och processdesign på Malmö högskola. Hon har precis kommit hem från New York där hon haft möjligheten att både plugga och praktisera.

stephanie

Utlandserfarenhet

– Jag ansökte till ett program via Study Abroad som heter Institute for International Business. I den utbildningen ingick praktik på ett företag i New York. Jag hade sett att det fanns möjlighet att göra praktik på Sony Music. Och eftersom musik är min passion var det ju lite en dröm att få praktisera där, säger hon.

Sagt och gjort, även om Stephanie tänkte att nu satsar jag väldigt högt, vågade hon fråga om en praktikplats på Sony Music. Hon fick chans att öva sig inför intervjun men även att skriva sin CV på den kurs hon läste.

– Det var väldigt nyttigt. De filmade min övningsintervju och jag fick bra feedback efteråt. När jag var på den riktiga intervjun på Sony Music fick jag ett positivt besked redan under intervjun. Så det var kul, säger hon.  

Såg det som ett jobb

Efter en dags introduktion fick hon börja jobba i den del av Sony Music som heter Arcade Creative Group, som kan beskrivas som Sony Musics egen reklambyrå. Här jobbar företaget både med interna kunder som Epic och Colombia records och med externa kunder som Spotify med flera.

Totalt var hon inblandad i närmare tjugo projekt under sin praktik. Här kunde hon kombinera sitt intresse för webbdesign med sin passion för musik.

– Det var verkligen lärorikt. Jag fick göra ett layoutförslag på en sticker till ett virtual reality projekt som vi gjorde åt ett band. De valde ut min sticker av flera alternativ, säger Stephanie.

Gav arbetslivserfarenhet

Under praktiken fick hon även göra design på spellistor åt Spotify och inbjudan till en intern julfest.
– Jag gick in med inställningen att det är ett jobb. De behandlade mig som en anställd och jag jobbade till och med över. Så nu har jag ett fint rekommendationsbrev därifrån, säger hon.  

Stephanie Carlsson fick också uppfattningen att Europeiska studenter var uppskattade i USA. I hennes fall för att de har mycket praktiska inslag i utbildningen men framförallt för att det är vanligt med arbetslivserfarenhet.

I framtiden skulle Stephanie gärna jobba just i musikbranschen.
– Helst på en marknadsavdelning som någon sorts creative manager antingen med webb eller mer grafiskt, säger hon.

Text: Filippa Törnwall

Senast uppdaterad av Ida Rosqvist