Utskrift från Malmö högskolas webbplats www.mah.se

Kina till Sverige tur och retur

2017-08-10

Hållbar utveckling, lärande och forskning lockade Zoe hela vägen från Yunnan-provinsen i Kina till Malmö högskola. Efter ett år av kunskapsinsamling, inspiration och upptäckter är det åter dags för Zoe att åka tillbaka till Kina.

Zoe, Liu Ling, är universitetslektor vid Hong He University och undervisar grundskolelärarestudenter och förbereder dem inför deras uppgift att undervisa Kinas framtida generationer. Stipendiet, The Yunnan Government Scholarship, är till för att ge universitetslärare möjlighet att lära från universitet i omvärlden. Just ett sådant stipendium gav Zoe möjligheten att under ett år komma till Malmö högskola och under ledning av biträdande professor Kerstin Sonesson få inblick och erfarenheter om hur vi arbetar med hållbarhetsfrågorna i Sverige och då särskilt inom pedagogiken och utbildningen av framtidens lärare.

Hur har du trivts i Malmö och i Sverige?

– Tiden här har varit mycket härlig och jag har hunnit se mycket av Skåne tack vare sommarkortet som jag använde förra sommaren. Jag har även besökt Göteborg och Stockholm, men framför allt Skånes natur har varit härligt att uppleva. Under min vistelse i Sverige har jag även lärt mig svensk folkdans och fått många fina kontakter och minnen.

Tar du med dig något särskilt hem?

– Vi har tittat mycket på skillnaden mellan studentcentrerad och lärarcentrerad pedagogik och jag kunde under engelskundervisningen se skillnader på dessa metoder. Byggnader som Niagara och Orkanen har mycket plats och utrymmen för samtal mellan studenter och lärare vilket är något som vi saknar på mitt universitet. Dessa mötesplatser ger bra möjligheter för studenterna att lära tillsammans och det är något som jag kommer att berätta om när jag kommer hem. Studenterna lär sig väldigt mycket också genom att göra, learning by doing, och det är något som jag tror mycket på.

Är hållbar utveckling ett stort ämne i Kina?

– Det är ett nytt ämne i Kina, vi behöver verkligen lära oss mer om hållbar utveckling. När jag kommer tillbaka kommer jag utbilda framtida lärare och då är det viktigt att de har kunskaper om hållbar utveckling som de senare kan lära sina studenter.

Hållbar utveckling brukade handla om miljö och klimat, men nu har FN 17 globala mål för hållbar utveckling, pratar ni om alla dessa mål i Kina?

– Ja även social och ekonomisk hållbarhet är viktigt i Kina. Fler och fler personer blir insatta i dessa frågor. Jag har lärt mig mycket av Kerstin kring detta och även fått mycket ny kunskap om pedagogik som jag kommer kunna använda i min undervisning hemma i Kina. Vi har bland annat varit ute i Skrylle och på Stenshuvud tillsammans med lärarstudenter. Exkursioner är en spännande pedagogikmetod för att upptäcka och lära.

– Jag har även lärt mig mycket om Malmö som en hållbar stad, besökt museum och åkt på en busstur i Malmö för att se den hållbara staden. Just energifrågan är viktig och i Malmö används flera hållbara energikällor för att försörja staden med energi, detta är något som vi också behöver bli bättre på i Kina. 

Ska du fortsätta utbilda eller även bli forskare när du kommer hem till ditt universitet?

– Ja jag vill bli forskare, jag har lärt mig mycket från Kerstin och hennes forskningsprojekt ”Student-centered learning for extended learning processes in higher education”. Precis när jag kom förra året så doktorerade Birgitta Nordén och jag har var med under hennes disputation. Därefter har jag hjälpt Kerstin och Birgitta med deras forskning och har därmed fått bra insyn i hur forskning kan bedrivas. Nu har de flera års forskningsmaterial och jag hjälper till med att analysera det och kommer förhoppningsvis även kunna vara med framöver. Jag har också kunnat följa doktorandernas introduktionskurs vid Malmö högskola och då fått lära mig mycket vetenskaplig metod som jag kan använda framöver.

Kerstin fyller i och berättar att detta är förhoppningsvis bara början, nu kan de fortsätta mötas via Skype, jobba digitalt och fortsätta arbeta med forskning tillsammans. Kerstin hoppas även på att Zoe fortsätter med sina ambitioner att börja doktorera och kan då ställa upp som referens.

– Vi ser fram emot framtida spännande samarbeten mellan våra universitet, avslutar Kerstin Sonesson. 

Text: Mathias Persson